
Beste sympathisant,
Je hebt het waarschijnlijk vernomen in de media: onze politici willen de abortuswet nog maar eens versoepelen.
Daarom roepen we je op om 3 DINGEN te DOEN:
- Lees het interview met VUB professor Karianne Boer: ‘Er zit een ranzig kantje aan de wil om abortustermijn op te trekken’ (15.4, doorbraak.be). Hieronder staan enkele belangrijke uitspraken uit dit artikel.
- Bid om hemelse wijsheid en moed voor onze overheid.
- Onderneem actie (wij helpen je!)
- Hoe erg het is, toont het artikel in Doorbraak “Er zit een ranzig kantje aan …” aan. Geïnterviewde, Karianne Boer, onderzoekster verbonden aan het Fundamental Rights research Centre van de VUB en het Center for Artificial Intelligence and Digital Policy (VS), weet heel goed waarover ze spreekt. Ik raad je aan dit artikel te lezen, maar heb je niet de tijd nu meteen, lees dan deze quotes hieronder:
‘Als je die drie aanbevelingen bijeenbrengt, kom je de facto tot een situatie waarbij je in België een zwangerschap kan afbreken op eender welk moment.’
‘En wat met het dilemma als een moeder met mentale problemen de dag voor een geplande abortus op 34 weken bevalt van het kind? Als het kind geboren wordt en de moeder zou het doden, dan komt de zaak voor het Hof van Assisen voor kindermoord. Als de abortus volgens de nieuwe aanbevelingen uitgevoerd wordt, dan is het juridisch geen probleem.’
‘En zo kom je dus in een realiteit terecht waarin je op elk moment van de zwangerschap, mits de juiste “draai”, het leven van een ongeboren kind kan beëindigen.’
‘Op dat moment steekt men een trocart, een metalen pin, in nek en hoofd. Op die manier kan men juridisch spreken van een doodgeboorte.’
‘Er zijn steeds meer aanwijzingen binnen de wetenschappelijke literatuur dat pijnbeleving al voorkomt vanaf het begin van het tweede trimester.’
‘Binnen de commissie wordt steeds verwezen naar Nederland, dat een buitengewoon vergaande abortusregeling kent. (...) dat Nederland een juridisch buitenbeentje is. Van de 193 landen op de wereld zijn er welgeteld zes die een afbrekingstermijn zonder medische reden hanteren van meer dan twintig weken of zelfs geen termijn. Die landen zijn Nederland, Canada, Vietnam, China, Noord-Korea en Singapore.’
‘Zo erkent België het erfrecht van een kind vanaf het moment van de verwekking. Ook in het milieurecht wordt er rekening gehouden met het ongeboren kind. Maar op dit moment is het juridische statuut van het ongeboren kind niet bepaald.’
‘Ik stel dan ook voor om momenteel niet aan de termijnen te sleutelen, omdat we wel eens snel zouden kunnen constateren dat we barbaarse zaken uitvoeren wanneer blijkt dat de aanwijzingen dat pijnbeleving wel bestaat voor foetussen bevestigd worden. Er bestaat zoiets als het verbod op folteren.’
‘Daarbij worden de rechten van het ongeboren kind bijna volledig opgeofferd voor het recht op zelfbeschikking van de vrouw.’
‘Zo blijkt uit het rapport dat foetussen omwille van klompvoeten geaborteerd worden, terwijl dit een heel goed opereerbare aandoening is.’
‘Maar er zit nog een andere kant aan heel dit verhaal, waar zedig over gezwegen wordt. Binnen de wereld van de universitaire ziekenhuizen en het academische milieu, die innige banden hebben met de farmaceutische industrie, bestaat er een grote interesse voor foetaal weefsel. Dat is enorm belangrijk en gegeerd voor wetenschappelijk onderzoek. Daar duiken andere belangen op dan die van moeder of kind. Financiële en commerciële belangen. En daar mogen best wat vragen bij gesteld worden.’
2. ‘Lieve mensen, u en ik weten uit het geboorterelaas van Jezus in het Lukas Evangelie (Lukas 1:36-41) dat bij het ongeboren kind in de 6de zwangerschapsmaand bewijs bestaat voor de aanwezigheid van een “geestelijke” dimensie. Hoe dan moeten we het ‘verwijderen’ van zo’n kind noemen??? Zullen we onze Vader nog meer bedroeven door een nieuw pakket van antichristelijke wetten toe te voegen aan ons fameus ethisch-progressief Belgisch repertorium? Kan iemand mij verduidelijken hoe wij onszelf als mensheid geëmancipeerd kunnen noemen als we nog steeds onze zwakke medemens vierendelen en met een pin door het hoofd schieten? Het artikel spreekt van “folteren”! Herinnert dit ons niet aan de donkere middeleeuwen?’ (uit de gebedsbrief van de maand van gebed)
BID daarom mee! We weten dat God soms onverwachte wendingen kan aanbrengen en dat hij harten kan aanspreken, ook die van degenen die dadelijk over leven of dood van onschuldige kinderen moeten beslissen met een druk op de stemknop.
BID dat de waarheid achter deze voorstellen algemeen bekend mogen worden en dat de verantwoordelijken zullen worden ontmaskerd.
BID om genade voor de vele ongeborenen, wiens stemmen niet meetellen, die zich niet kunnen verdedigen.
3. SCHRIJF AAN UW VERKOZENE! Gebruik de voorbeeldbrief, maar volg de instructies nauwgezet. Zoek de Kamerleden van uw kiesdistrict op en stuur ze een brief en/of email (link bijgevoegd in bijlage). Toon aan dat er heel wat burgers WEL WAKKERLIGGEN van deze moorddadige plannen. Pas de brief eventueel aan uw eigen stijl aan. Zie bijlage”Stem neen…”.
We wensen u Gods zegen, moed en kracht toe!
Hartelijke groet,
Kris Vleugels.
Hoe uw volksvertegenwoordiger aanschrijven?
Stap 1: Kies een mailadres op de tweede pagina van dit document.
Stap 2: Vul de voorbeeld email in en zet die in een nieuwe mail.
Stap 3: Maak het persoonlijk (gebruik eventueel quotes van het artikel)
Stap 4: Verstuur
Voorbeeld e-mail aan volksvertegenwoordigers in de Federale Kamer.
" Betreft: uitbreiding abortuswet NL/FR
Geacht Kamerlid,
Graag uw aandacht voor het volgende. Zeer binnenkort zult u waarschijnlijk uw stem uitbrengen met betrekking op een beoogde uitbreiding van de abortuswet.
In de bijlage vindt u een degelijke argumentatie om nee te stemmen.
Kunnen wij op u rekenen?
Met vriendelijke groeten,
(Namens C'axent),
__________________________
Objet : extension de la loi sur l'avortement. NL/FR
Cher député,
Veuillez porter votre attention sur ce qui suit. Très bientôt, vous voterez probablement
à une extension voulue de la loi sur l'avortement.
Dans la pièce jointe, vous trouverez un argument solide pour voter non.
Pouvons-nous compter sur vous ?
Cordialement,
(Au nom de C'axent),
E-mailadressen regeringspartijen:
1. CD&V: info@wouterbeke.be; hendrik.bogaert@dekamer.be; Jan Briers: michael.canoot@kamer.cdenv.be; franky.demon@dekamer.be; info@vincent.minfin.be; secretariaat.muylle@kamer.cdenv.be; els.vanhoof@leuven.be; nahima.lanjri@dekamer.be ; leen.dierick@dendermonde.be; info@verlinden.belgium.be; info.demoor@demoor.fed.be; servais.verherstraeten@kamer.cdenv.be; info@jefvandenbergh.be; nawal.farih@dekamer.be; koen.geens@kamer.cdenv.be;
2. Een link naar Kamerleden, die je kunt aanschrijven: https://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cfm?section=/depute&language=nl&cfm=/site/wwwcfm/depute/cvlist54.cfm
_____________________________________________________________________________________________
Open brief: Waar haalt de VRT haar morele autoriteit vandaan?
Ignace Demaerel, maart 2022
(Korte versie – voor de langere versie, klik hier)
Ik ben een zeer trouwe kijker van het VRT-Journaal, al vele jaren elke dag. Maar dit wil niet zeggen dat ik een onvoorwaardelijke fan ben. Ik vind het nog steeds ‘waarschijnlijk het beste’ nieuwsbulletin in ons Vlaamse medialandschap, maar bijna dagelijks zijn er items die mij boos maken, vooral omdat ze mij zeer onrechtvaardig lijken. Het gaat niet over kleine details of privé-emoties, maar over structurele zaken en principiële redactiekeuzes: meer bepaald over de fundamentele ethische thema’s in onze maatschappij en het gebrek aan neutraliteit, pluralisme en balans in de berichtgeving hierover. Deze brief is de vrucht van minstens vijftien jaar observaties en gevoelens van onrecht. Ik hoop dat u een trouwe kijker even heel serieus wil nemen. Ik weet zeker dat ik voor tienduizenden – ik denk eerder: honderdduizenden - anderen spreek en ernstige, objectieve argumenten heb.
De VRT, zeker in het Journaal, treedt vaak – bewust of onbewust – op als een soort morele autoriteit: ze stuurt het geweten en de ethische overtuigingen van de Vlaamse kijkers, ‘voedt ons op’ in hoe wij moeten denken of voelen. Maar (1) vanwaar haalt ze haar mandaat hiervoor? Uit haar bestuursakkoord en overeenkomst met de Vlaamse regering? Natuurlijk niet. Wanneer en hoe heeft ze dan zichzelf hiertoe bevoegd verklaard? En (2) vanwaar haalt ze haar morele criteria over ‘juist’ en ‘fout’? Wie in het bestuur of in de redactie bepaalt de morele lijn? Is er een soort morele commissie die democratisch verkozen is? De VRT heeft als opdracht om neutraal, objectief en pluralistisch te zijn, maar de realiteit staat daar, waar het gaat om ethische kwesties, héél ver van af.
Communiceren is nooit neutraal. Als de VRT ons ‘informeert’, is dit altijd selectief en dus ook beïnvloedend. Met welk recht en met welk kompas bepaalt zij echter wat ‘de goede richting’ is voor het ganse land? En vanaf welk punt is volksopvoeding paternalistisch en betuttelend? Vaak gaat het over kleine dingen (ons rijgedrag, energiezuinigheid, eetgewoonten, vaccinaties…), maar soms ook over grote ethische kwesties: daar waar aan het léven zelf geraakt wordt (abortus, euthanasie…), of waar het gaat om intermenselijke relaties (huwelijk, echtscheiding, homohuwelijk, gender…), en nog intiemer: over seksualiteit (pornografie, prostitutie…). Hier wordt wel degelijk geraakt aan de fundamenten van onze cultuur en onze basiswaarden: onze morele paradigma’s, ons mensbeeld, wereldbeeld, godsbeeld. Helaas worden de debatten hierover in de media zelden openlijk gevoerd, ofwel krijgt slechts één stem hierin het woord, en de tegenstemmen worden versmoord of verdacht gemaakt.
Een lijstje voorbeelden? De waarde van een stabiele, monogame relatie wordt al sinds de jaren 1960 weggelachen als ‘hopeloos passé’, en echtscheiding gebagatelliseerd. Woorden als ‘trouw’ en ‘verantwoordelijkheid’ – nochtans door iedereen erkende waarden - worden tot elke prijs vermeden. ‘Duurzaamheid’ geldt enkel plastic verpakkingen, niet onze diepste relaties. Waarom horen we nooit in één programma de boodschap “Knok voor je relatie, het kán en het is de moeite waard”? Het maatschappelijk prijskaartje van gebroken gezinnen is nochtans niet te schatten. Wanneer het gaat over abortus worden de pro-life-argumenten gewoon doodgezwegen: ze zouden de anderen kunnen ‘stigmatiseren’? Is dus stigmatiseren dé nieuwe doodzonde? In het euthanasiedebat krijgt enkel Wim Distelmans, de grootste voorstander, de microfoon. ‘Menswaardig’ wordt hier exclusief gereserveerd voor hen die ‘moedig’ voor een spuitje kiezen; zijn de anderen dan ‘laf’ en is vechten tot het einde ‘mensonwaardig’? Op het vlak van de seksuele moraal worden enkel de slogans van de seksuele revolutie – ‘vrijheid’ en ‘alles moet kunnen’ – herhaald, al 50 jaar lang; over de verwoestende gevolgen en de link naar de metoo-beweging géén woord. Over prostitutie moet ‘niet-oordelend’ gesproken worden alsof het een eerbaar beroep is: het nieuwe woord ‘sekswerker’ presenteert het als een soort sociaal assistent, terwijl het meestal gaat om uitbuiting, mensenhandel en mensonterende, vrouwonvriendelijke praktijken. De VRT probeert hier misschien a-moreel te zijn, maar kiest daarmee wel partij voor één visie, een zeer controversiële en betwistbare keuze. Tegenargumenten worden als ‘conservatief’ afgedaan en dus (!) hoef je ze niet te respecteren of ernaar te luisteren. Zeker als ze van de Kerk komen. In de discussie rond gender en transgender wordt constant één eenzijdige visie gepresenteerd en herhaald: zelfs een kritische vraag of opmerking tegenover de LGBTQ-beweging krijgt geen ruimte, zelfs niet uit wetenschappelijke hoek. Elk kritisch geluid wordt direct geklasseerd als ‘homo- of transfoob’ en verdacht gemaakt: ‘Shame on you dat je dit zelfs durft dénken!’ Wie is hier intolerant? Wie stigmatiseert wie eigenlijk? Waar is nog het elementaire recht op vrije meningsuiting? En een eerlijk pro-en-contra debat?
In de realiteit is de VRT allesbehalve neutraal, maar propageert – sommigen zeggen: pusht - ze de vrijzinnige moraal, zijnde die van een minderheidsgroep in ons land. Ze stelt het voor alsof dit een soort neutrale moraliteit is waarover iedereen het eens is: een ‘minimumpakket van basiswaarden’. Maar op grond van wat is dit ergens ‘besloten’ of met welk parlementair besluit? Tot de jaren 1950 was de katholieke Kerk in België de onbetwiste morele autoriteit. Dat dit monopolie vandaag grondig afgebrokkeld is, is voor iedereen duidelijk, en dit lijkt onomkeerbaar: we leven de facto in een moreel gezagsvacuüm. Maar op welke dag of met welk ‘decreet’ is de VRT in dat gat gesprongen en heeft zij zichzelf morele autoriteit toegeëigend?
Hoe de Kerk en de christelijke waarden in beeld gebracht worden – en nog meer: níet in beeld gebracht worden – is ronduit schrijnend en pijnlijk voor gelovigen, al decennia lang. Voor alle duidelijkheid: ik spreek niet namens het katholieke kerkinstituut, ik ben trouwens zelf – wel gelovig maar - niet katholiek. Het christendom is toevallig wel de grootste godsdienst ter wereld: 33% van de wereldbevolking oftewel 2,5 miljard aanhangers, en nog steeds groeiende. Dit is een serieuze factor waar je niet omheen kan in elk maatschappelijk debat over waarden - wat de VRT duidelijk niet doet. De slogan ‘scheiding tussen kerk en staat’ wordt vaak misbruikt en ‘uitgerekt’ om elke gelovige stem, ook van experten, te bannen. Natuurlijk blijven alleen de vrijzinnige stemmen over.
Wat de VRT-redactie hier doet, is ook heel ondemocratisch: het aantal mensen dat zich in ons land christelijk noemt is 4 tot 9 maal groter dan het aantal vrijzinnigen (afhankelijk van welke cijfers en statistieken: zie de uitgebreide versie), maar de verhouding in de VRT-berichtgeving is eerder omgekeerd. Het censureren van het meerderheidsstandpunt is ronduit onrechtvaardig en intellectueel oneerlijk. Bovendien is het erg onrespectvol tegenover 60% van de bevolking. Dat geldt ook voor de christelijke waarden in ruimere zin: zij zijn nochtans één van de drie grote pijlers van de Europese beschaving en worden zonder discussie of redelijke argumenten opzij geschoven als die van ‘een klein, conservatief groepje’: nogal grof tegenover 2,5 miljard aanhangers, nietwaar? Ik pleit hier allerminst voor een terugkeer naar een moreel monopolie van één dominant instituut, maar wel voor een billijk respect voor het wereldbeeld en de waarden van de meerderheidsreligie.
De VRT volgt in ieder geval duidelijk een moreel-linkse koers, eenzijdig en uit balans. Opgelet: dit zeg ik niet omdat ik rechts ben, want dat ben ik niet! Ik heb nog nooit op een rechtse partij gestemd; ik ben door en door een middenfiguur. Kritiek op links is niet per se rechts. Maar wanneer iemand ‘conservatief’ noemen voldoende reden is om niet naar hem te luisteren, ben je niet meer ernstig bezig. Progressieven denken te vaak dat verandering automatisch verbétering is, en hebben uit ‘vernieuwingswoede’ véél morele fundamenten van onze cultuur afgebroken.
Ondanks al deze kritieken waardeer ik nog steeds alle kwaliteitsvolle programma’s van de VRT. Ik geloof heel erg in het belang van goede media en eerlijke berichtgeving als middel tegen fake news en polarisering. Juist daarom wil ik als kijker luid en duidelijk mijn stem laten horen tegen het bovengenoemde structurele onrecht. De VRT is een overheidsomroep, wordt ook met mijn belastinggeld betaald en daarom heb ik als burger een zeg hierin. Niet dat mijn standpunt het overheersende moet worden – die tijd is allang gepasseerd – maar dat ze gesmoord wordt is tegen alle regels. Het is ondemocratisch, onrechtvaardig, antipluralistisch, intellectueel oneerlijk en respectloos tegenover de meerderheid van de Vlamingen én tegenover een essentiële pijler van onze Europese cultuur.
Ik besef goed genoeg dat je op moreel vlak niet 100% neutraal kan zijn, maar (1) de VRT moet niet doen alsof dat ze dit wel is, en (2) wel streven om zo eerlijk en respectvol mogelijk de meningen van alle partijen aan bod te laten komen, en dat in een billijke verhouding. Wat dat betreft is er m.i. een duidelijke kloof tussen de VRT en de Vlaamse bevolking, een schrijnende disproportie. Ik pleit heel sterk voor een mechanisme of onafhankelijk controleorgaan om te waken over de evenredige vertegenwoordiging van alle levensbeschouwelijke visies.
Hopende dat deze kritiek als constructief mag overkomen en steeds bereid tot verder gesprek,
Ignace Demaerel,
leraar, pastor, columnist, auteur
Manneke en Jeanneke
SEPTEMBER 2017

U hebt niets met Europa te maken?
Sinds een zestal jaar ben ik intensief betrokken bij het werk van de European Christian Political Movement, kortweg ECPM. Het gaat om christen politici uit bijna alle Europese staten, binnen en buiten de EU, die zich hebben verenigd om het tij te keren. Er is immers een regelrechte en volgehouden aanval bezig op alles wat christelijk is in dit continent. Ik hoor u al denken: “weer zo’n christelijke complottheorie...pff”. Misschien hebt u gelijk, maar het gaat dan wel om een aantoonbare theorie. ECPM zit – vooral sinds we ruim een jaar geleden door het Europees Parlement erkend werden - met haar neus op de feiten. We zien het dus
voor onze ogen gebeuren.
Iedereen die de Belgische politiek van de afgelopen 25 jaar heeft gevolgd, weet dat onze
wetgeving er op het vlak van christelijke normen en waarden niet bepaald op vooruitgegaan is. Wel, dezelfde krachten die achter de Belgische abortuswet, euthanasiewet, antidiscriminatiewet, embryowet, homohuwelijk- en homoadoptiewet hebben gezeten, en zo bezig zijn het natuurlijke gezin en het leven zelf te ontwrichten, zijn eveneens actief in de andere Europese landen. En nu richten ze zelfs hun aanvallen tegen landen die kandidaat zijn om lid te worden van de Europese Unie. Er zijn lobbyisten aan het werk in Europa, die zich voordoen als officials, maar ook Eurocraten en verkozenen die hun functie misbruiken om hun mening of die van hun partij of lobbygroep op te dringen. Hun methode om deze landen snel te doen overgaan tot een zeer libertaire wetgeving bestaat erin om de betrokken regeringen onder druk te zetten met het voorwendsel dat ze niet aanvaard zullen worden als lid van de EU als ze hun wetgeving niet aanpassen op de manier die zij hen voorhouden. In de “wachtkamer” van de de EU zitten zenuwachtige regeringen die alles zouden doen om aanvaard te worden en snel te kunnen aansluiten. Daarom zijn ze zo kwetsbaar.
Ondertussen gaan christenen in heel Europa over tot de orde van de dag, “... etende en drinkende, huwende en ten huwelijk gevende, tot op de dag, waarop Noach in de ark ging, en zij niets bemerkten, eer de zondvloed kwam en hen allen wegnam...” (Mat.24:38b-39a). Ze beseffen niet welk gevaar er op hen afkomt, omdat ze zich niet informeren en zich niet of nauwelijks wensen bezig te houden met politiek. Om voorbereid te zijn op de tijd – en die is dichterbij dan u denkt – dat christenen vervolgd worden omdat ze ‘onverdraagzaam zijn en de mensenrechten schenden’, kunnen we ons best informeren over de stand van zaken en – daar waar mogelijk – trachten het tij te keren. Dat is wat C’axent doet in Vlaanderen en met ECPM doen we dit in Europa. Maar onze inspanningen staan of vallen met de mate van steun van Gods volk. Als er geen gebedscordon rond deze inspanningen wordt getrokken, zijn ze waardeloos. Als we niet bewuster de geestelijke strijd aangaan, ook door onze jeugd aan te vuren om hun studies te richten op beïnvloedings- en beslissingsorganen van de samenleving (politiek, media, wetenschappelijk onderzoek, gerecht, onderwijs) en er zelf zo veel
mogelijk actief te zijn, verliezen we de strijd. Ik wil geen paniek uitlokken, maar we moeten dringend wakker geschud worden uit een diepe geestelijke slaap. “Neem geen deel aan de onvruchtbare praktijken van de duisternis, stel ze liever aan de kaak. Want wat deze mensen
in het geheim uitvoeren, is zo schandelijk dat men er maar beter niet over kan spreken. Alles wat door het licht aan de kaak wordt gesteld, wordt openbaar. En alles wat openbaar wordt, is licht. Daarom wordt gezegd: Ontwaak, slaper, sta op uit de doden, en Christus zal over u stralen. Let dus nauwkeurig op, hoe u zich gedraagt: niet als dwazen maar als verstandige mensen. Benut de gunstige gelegenheid, want de tijden zijn slecht.” (Ef.5:11-16).
Omdat we de vrijheid willen behouden om te kunnen zeggen wat God zegt - ook in het openbaar - is het nodig dat we die vrijheid verdedigen. Ik roep u daarom op om u dringend te bezinnen over uw eigen betrokkenheid en verantwoordelijkheid in deze geestelijke strijd. Zou het niet jammer zijn als we binnen enkele jaren de christenen in Iran zouden moeten benijden om de vrijheid die ze hebben om hun geloof te beleven, terwijl we nu iets kunnen doen aan zowel onze als hun positie in de samenleving?
Kris Vleugels,
Voorzitter C’axent, vice-president ECPM


Dat een schooltje er een - ons vreemde - preutsheid op nahoudt, wordt belachelijk gemaakt. Maar terzelfdertijd zorgen onze media dat er door overdreven aandacht aan erotiek heel wat mensen rondlopen met een seksverslaving en dat er hier en daar zelfs seksuele misdaden voorkomen, die erdoor zijn uitgelokt. Wie is dan goed bezig?
Het Léonard-bashen gaat ondertussen gewoon door. Dezelfde donderdagkrant: “ ‘Geen straf voor bejaarde pedopriesters.’ Léonard veroorzaakt alwéér controverse.” De aartsbisschop heeft dit echter helemaal niet gezegd. Geïnsinueerd wordt dat hij het heeft bedoeld . En dan wordt het geblokletterd op de voorpagina van de krant. Het lijkt me duidelijk dat elke pedofiel, die zich heeft vergrepen aan kinderen, of hij nu priester is of voetbaltrainer, gepensioneerd of niet, de gevolgen moet dragen, ook de schande, zelfs na jaren. Dat hoort ook bij immanente gerechtigheid.
DE 'K' van KU LEUVEN (2)

Het klopt dat de universiteit van Nijmegen zelf haar naam veranderde zodat de 'K' wegviel. Hetzelfde gebeurde in de Katholieke Universiteit van Brabant (Tilburg): die koos er in 2001 voor zich voortaan Universiteit van Tilburg te noemen. Aanvankelijk gaf ze in een ondertitel aan te zijn "geïnspireerd vanuit de katholieke traditie", maar thans bepaalt ze haar identiteit met de bijstelling "understanding society", hoewel in het mission statement nog steeds staat: "De Universiteit van Tilburg is geworteld in de christelijke en humanistische tradities van de Europese cultuur". Dat de 'K' wegvalt in haar naam betekent dus niet dat een universiteit niet langer katholiek zou zijn.
Het was juist als katholieke universiteit dat de Radboud Universiteit Nijmegen en de Universiteit van Tilburg gezamenlijk de nieuwe Faculteit van Katholieke Theologie, die de bisschoppen te Utrecht in het leven wilden roepen en die van de paus een canonieke erkenning zou krijgen, zouden oprichten. In de loop van het proces haakte de Radboud Universiteit echter af, zodat alleen de Universiteit van Tilburg begin 2007 de Faculteit van Katholieke Theologie van Utrecht oprichtte. In deze nieuwe faculteit zijn de Katholieke Theologische Universiteit te Utrecht en de Theologische Faculteit Tilburg, maar niet de Faculteit der Theologie van de Radboud Universiteit van Nijmegen opgegaan, omdat deze laatste problemen maakte t.a.v. de kerkelijke eisen van orthodoxie van de docenten. Dit is de reden waarom op het eind van 2006 aan de Nijmeegse Faculteit der Theologie haar canonieke erkenning ontnomen werd. Deze canonieke erkenning betekent dat een faculteit voldoet aan de vereisten van de apostolische constitutie Sapientia Christiana (1979) van Johannes Paulus II en bijgevolg het recht heeft om kerkelijke graden te verlenen. De rectificatie van DS gisteren is dus onnauwkeurig in die zin dat de canonieke erkenning - en het ontnemen ervan - niet de Nijmeegse universiteit, maar de Nijmeegse Faculteit der Theologie betrof.
Wat betekent dit alles voor de problematiek van de 'K' in KU Leuven? Wanneer de universiteit van Leuven beslist om de 'K' te laten wegvallen, wil dat nog niet zeggen dat die universiteit niet meer katholiek zou zijn of zich als zodanig kan beschouwen. Of er al dan niet een 'K' in de naam van de universiteit staat, is dus niet van zo groot belang. Wat mij wel van belang lijkt te zijn is de canonieke erkenning van de Faculteit Godgeleerdheid, omdat de toestroom van buitenlandse studenten afhangt van het recht om kerkelijke graden te verlenen. Maar alles laat voorzien dat de Leuvense Faculteit Godgeleerdheid er in tegenstelling tot de Nijmeegse Faculteit der Theologie (althans in de kritieke jaren 2004-2006) over zal waken te blijven voldoen aan de vereisten van Sapientia Christiana
Ten slotte nog dit: de H. Stoel heeft te allen tijde het recht een oordeel uit te spreken t.a.v. instellingen die zich katholiek noemen of als katholiek beschouwen en t.a.v. de opvattingen die er verkondigd worden. Het is dus zoals Vincent zegt in zijn voorlaatste alinea: het uiteindelijk oordeel over wat katholiek is of niet, wordt niet aan de universiteiten van Leuven, Nijmegen of Tilburg geveld, maar wel in het Vaticaan (zie daarover bv. de conciliedocumenten Dei Verbum, nr. 12 en Lumen Gentium, nr. 25; zie M. Gielis, 'The Magisterium and Catholic truths. Ad Tuendam Fidem (1998) in historical-theological perspective', in: D. Nauer, R. Nauta, en H.P.J. Witte, eds., Religious Leadership and Christian Identity, Münster: LIT, 2004, p. 39-54; Nederlandse vertaling: http://www.leerhuislelie.be/2.%20Kerk%20en%20geloof/leergezag.htm)
Marcel Gielis is lid van het Algemeen Bestuur van C'axent en docent aan de Faculteit van Katholieke Theologie van de Universiteit van Tilburg


Bron: ND, 19-03-2010





Abortuscijfers

Waanzinnig geweld

Obama en stamcelonderzoek

Hoop voor zieken.
Jos Duchâtelet
10 maart 2008
De tijd dat ideologie de wetenschap dicteert, beloofde Obama gisteren, is voorbij, dit in verband met het meer openstellen van stamcelonderzoek gebaseerd op embryonaal gewonnen stamcellen.
Het is maar hoe je het bekijkt: Meer behoudende strekkingen die het vernietigen van embryo's zien als een aantasting van het recht op leven worden in het artikel volledig in de hoek geduwd, door een ideologisch eenzijdig artikel. Is het de bedoeling van Evita Neefs dat haar artikel geen enkele invloed zou hebben op het wetenschappelijk onderzoek dat wel, en op het wetenschappelijk onderzoek dat niet gesubsidieerd wordt?
Want daar gaat het in wezen om: Onderzoek op stamcellen die niet gewonnen worden uit embryo's bestaat ook, er zijn nergens morele bezwaren tegen, net zo min als er bezwaren zijn tegen onderzoek waar geen dierenleed aan te pas komt. En er is in feite wel veel meer aan de hand: de tijd dat het voeren van wetenschappelijk onderzoek, en vooral gesubsidieerd wetenschappelijk onderzoek geen enkele morele justificatie a priori nodig had en verantwoording a posteriori diende af te leggen, die is wel degelijk voorbij, alle Obama-hype ten spijt.
In tijden van economische crisis en klimaatontsporing is er zoiets als een morele 'kosten/baten' analyse nodig. De kosten zijn dan de teloorgang van duidelijkheid inzake morele inzichten op het persoonlijke vlak zoals 'de verdediging van de zwaksten eerst' de 'onschendbaarheid van het leven'.
Als overheid, wetenschappers, geneesheren (we spreken hierbij dan ook van abortus, waarvan embryonaal onderzoek een uitloper van is) daar geen problemen mee hebben is dat voor velen het teken dat ook voor hen de grenzen mogen verlegd worden.
Om die kosten te meten zou wetenschappelijk onderzoek moeten bekostigd worden. Bij onmogelijkheid zou men best het morele voorzorgsprincipe in acht nemen.
Het artikel beperkt zich tot het citeren van meningen, voorgesteld als wetenschappelijk gezaghebbend, terwijl ze voornamelijk de publieke en privé financiering van het eigen onderzoek voor ogen hebben.
Laat ons duidelijk zijn: De kans is buitengewoon groot in de context van een duurzaam eerlijk economisch stelsel dat het resultaat een bijkomende dure tak van de geneeskunde wordt, die onbeschikbaar zal zijn voor het grootste deel van de wereldbevolking.
Als de wetenschappers en de politiek niet gaan vertrekken van het idee dat zij prioritair moeten bijdragen aan de meest dringende onrechtvaardigheden, de bescherming van de meest kwetsbaren, en de minst aaibaren horen daarbij, dan dreigt de algehele chaos, opgezweept door nationalistisch en corporatistisch eigenbelang.
De tijdsgeest is nog steeds deze van het puberale postmoderne 'het is verboden te verbieden' dat nergens nog financiêle noch morele beperkingen zag. Meer en meer mensen zijn het echter beu dat het enige opgeheven vingertje, dat nog toegang krijgt tot de media, dit is van mensen die menen dat morele bezwaren hebben gelijk staat met dwangneurotisch denken.
Helaas zijn er in de loop van de 20 e eeuw op meerdere continenten gruweldaden gepleegd die onder deze definitie vallen. Zij zijn zo ernstig dat het gepast is om er zeker naar aanleiding van een 100 e verjaardag wereldwijd bij stil te staan.
Gelukkig is er de voorbije jaren ook in Turkije een positieve trend waar te nemen om de gebeurtenissen die zich afspeelden in 1915 en de daarop volgende jaren met meer openheid te benaderen en bespreekbaar te maken. Turkije heeft in 2005 voorgesteld dat een internationale commissie zich zou buigen over alle beschikbare bronnen om tot een gemeenschappelijke conclusie te komen. En in een verklaring deze week heeft de Turkse premier een belangwekkende verklaring afgelegd waarvan ik vooral de volgende elementen onthoudt, en ik citeer:
-
“Het herdenken van de onschuldige Ottomaanse Armeniërs die het leven verloren en het betuigen van medeleven aan hun afstammelingen
-
Het opnemen van de historische en humane plicht van Turkije om de herinnering aan de Ottomaanse Armeniërs en hun cultureel erfgoed te bewaren
-
Een religieuze dienst op 24 april in het Armeense patriarchaat waar ‘Ottoman Armenians will be remembered in Turkey, just as they will be across the world.”
De leeftijd waarop een het kind in de moederschoot gedood mag worden, moet ook verhoogd. Daar schijnen ze een goede reden voor te hebben: het abortustoerisme naar Nederland. Weer kostbare centen die de abortuscentra tussen de vingers zien glippen...
Jaren geleden klaagde men in Nederland over de groeiende overlast van Belgische drugstoeristen. De ultraliberale drugswet werd in vraag gesteld. Dus reageerde men in België dat hier de wet moest worden aangepast: meer drugs.
Vandaag klaagt Nederland over teveel abortustoeristen. Nederlandse Politici vragen zich openlijk af of hun wetgeving rond abortus niet te verregaand is. Reactie in België: “Onze abortuswet is achterhaald en moet versoepeld worden!”
Wat gaat er gebeuren wanneer Nederland de vrije wapenverkoop toelaat en er steeds meer Belgen in Nederland een wapen aanschaffen?
Survival of the fittest wetgeving
Bovenkant formulier
Beroepsgeheim